photoshop-droste-effect

Het Droste Effect

Hey hallo Photoshopper,
 
In deze video laat ik je het bekende Droste Effect zien. Het is een wat meer gevorderd effect dus druk gerust op pauze en terugspoelen. Of herhaal het een paar keer om het helemaal onder de knie te krijgen.
 
De foto waar ik mee werk komt trouwens van iStock-photo.com, dat is een betaalde stock foto site,
maar neem gerust je eigen foto’s om het zelfde effect te bereiken.
 
Mocht je dezelfde foto willen gebruiken als ik, vul dan dit nummer in op iStock: 57963966
Dan vind je hem!
 
Veel plezier met deze video!

 

Transcriptie

 
Hey hallo allemaal!
 
Welkom bij het online klaslokaal van Photoshop Onder de Knie. Leuk dat je aanwezig bent! We gaan het vanavond natuurlijk hebben over het “Droste Effect”. Voordat we gaan beginnen, wil ik je even vertellen dat dit een webinar is waarbij we op een hoger niveau gaan werken. Een beetje tussen basis en gevorderd in. Dus mocht het iets te snel gaan, maak je geen zorgen, dan kun je de opname terug kijken. En voordat je dat dan doet, kun je eventueel de “Quickstart Cursus” van mij bekijken als je dat niet al gedaan hebt. Als je dat doet, dan heb je genoeg informatie om dit effect helemaal te snappen. Dat even van tevoren. En zorg natuurlijk dat je pen en papier en wat te drinken bij de hand hebt.
 
Wat gaan we vanavond precies doen? Natuurlijk het “Droste Effect”. Daarbij gaan we het hebben over lagen, op een iets verder gevorderd niveau dan bij de Quickstart Cursus. We gaan een gat maken in een laag of in de foto door middel van een simpel masker, dan heb je ook al een beetje een basisje voor hoe maskers werken en we gaan een schaduwtje namaken. Daarvoor moet je even beseffen dat je iets over lagen moet weten, iets over selecteren moet weten en iets over penselen moet weten.
 
Na het “Droste Effect” gaan we de prijsbekendmaking doen. We hebben natuurlijk allemaal prijsinzendingen gekregen, al die mooie Photoshopcreaties die ik de laatste tijd binnen heb zien komen. Dus daar gaan we de prijswinnaars van bekend maken. Als we dat gedaan hebben dan heb ik ook nog een hele speciale aanbieding voor degenen die daarin geïnteresseerd zijn, maar daar ga ik je aan het eind nog even over vertellen. Dus als je geïnteresseerd bent, blijf tot het einde hangen.
 
Oké dit is het “Droste Effect” wat origineel op de verpakking stond. Met daarnaast de versie die wij gaan maken.
 
Allereerst heb ik Photoshop geopend. Daar ga ik een foto in slepen die ik van iStock heb gedownload. Dat is natuurlijk deze foto. Mocht je dezelfde foto willen gebruiken dan kun je hier het nummer overnemen (57963966). Als je dat nummer daar intypt dan kun je, als het goed is, deze zelfde foto vinden en zou je met hetzelfde bronmateriaal kunnen werken. Als je een andere foto neemt, dat kan natuurlijk ook helemaal prima, denk dan bijvoorbeeld aan een foto van jezelf met een fotolijst in je handen. Dan zou je hetzelfde beeld nog een keer in de fotolijst kunnen plaatsen. En je kunt natuurlijk ook zelf creatieve manieren verzinnen hoe je een plaatje binnen een plaatje kunt gaan maken. In dit geval gaan we een soort tekening van dit plaatje in dit schrift zetten.
 
Wat we daarvoor als eerste gaan doen is even aangeven in welk gedeelte het plaatje wordt herhaald. Normaal gesproken als je met een fotoframe zou werken, dat wat ik net zei, dat je jezelf fotografeert met een fotolijst, dan zou je waarschijnlijk gaan werken met dit gereedschap, de veelhoek lasso. Dan ga je zo langs de randen van wat je in je handen hebt. Daar waar het plaatje komt te staan, ga je precies zo selecteren. In dit geval wil ik een beetje een ander effect creëren, want ik wil een soort tekenstijl gaan maken. Daarvoor gebruik ik een penseel en niet zomaar een penseel maar een van de 3D penselen die Photoshop heeft. Ik weet niet of je dat al wel eens geprobeerd hebt, maar deze penselen zijn een beetje anders dan de normale, want zoals je hier ziet, heb je een soort preview van een penseel.
 
Dat is eigenlijk een 3D penseel simulatie waarmee Photoshop gaat bekijken hoe het eruit komt te zien. Ik kan je even een voorproefje geven. Kijk, als je daarmee schildert, dan bootst hij de haartjes van een echte kwast na. Als je dan ook nog zo’n mooi pen tablet hebt, dan kijk hij ook naar de kanteling van het penseel. Dat is erg leuk om mee te werken, maar in dit geval is het gewoon ideaal om zo’n tekeneffect te maken. Als eerste maak ik natuurlijk een nieuwe laag aan zodat ik niet de achtergrond laag ga verpesten met wat ik nu ga doen. Want ik ga hier langs de randen schilderen om aan te geven waar ik zo meteen de bewerking wil gaan doen. Dus ik maak hier langs de randen een tekening met dit penseel.
 
Vanaf 05:00
Ik ga bewust een beetje over de schaduw heen zodat ik je zo meteen kan laten zien hoe je zo’n schaduwtje eventueel zou kunnen nabootsen. En dan ben ik klaar met de rand, want het gaat eigenlijk puur om de rand, dat die er zo uitziet. Voor de rest ga ik een gewoon penseel gebruiken met hardheid 100. Nu kan ik hem gewoon makkelijk inschilderen. Misschien snap je hem al wel, want op het moment dat we dit gedaan hebben, hebben we een losse laag met pixels daarin, die we weer kunnen selecteren. Dat is heel makkelijk. Je hoeft alleen command ingedrukt te houden (als je een Mac hebt of Ctrl als je een pc hebt) en vervolgens op het plaatje van de laag te klikken. Als je dat doet dan heb je al meteen een selectie actief zoals je ziet.
 
Als je dan de laag uitzet dan heb je alleen nog de selectie en dat is wat we willen, want wat we nu gaan doen, is deze selectie omzetten naar een masker. Want we willen natuurlijk dat gat maken in deze foto. Dat kan niet zomaar, niet in de achtergrond laag in ieder geval, daarvoor moet je het eerst loskoppelen. Om dat te doen, klik je gewoon dubbel op de achtergrond laag en dan krijg je dit schermpje. Dan klik je gewoon op oké. Wat je dan doet is even de laag loskoppelen. Want in een achtergrond laag kun je geen gat maken. Dan zou hij in plaats daarvan witte of zwarte pixels maken (ligt aan achtergrondkleur). Die achtergrondkleur gaat hij dan in vullen binnen de selectie.
 
Maar met een losse laag kun je wel transparante pixels maken (dus eigenlijk een gat in de foto). Om deze selectie nu om te zetten naar een masker, moeten we eerst de selectie even omkeren, want anders gaat hij juist de pixels die aan de binnenkant van de selectie zitten er uit filteren. Ik kan het even laten zien. Kijk dan heb je juist het schrift er uit gemaskerd, in plaats van andersom. Dus we willen eerst de selectie even omkeren. Dat kun je doen via het menu selecteren, en daar heb je “selectie omkeren”. Hier zie je ook de snel toets, dat is dus “Shift+command+I” en op de pc is dat dus Shift+Ctrl+I. Dat doe ik nu even, die snel toets. En dan zie je dus dat de selectie is omgedraaid.
 
Als ik nu naar het lagen palet ga en dan hieronder op het masker icoontje klik, dan zie je dat er een gat komt in de foto. Wat we hier mee kunnen gaan doen is het zelfde plaatje onder deze laag nog een keer neer zetten. En dan wel in het klein. Dus wat ik dan ga doen is gewoon een kopie maken van deze laag. Dat doe ik door hem te slepen naar het nieuwe laag icoontje tussen het prullenbakje en het mapje in. Als ik hem dan daar los laat heeft hij al meteen een kopie er van aangemaakt. Als je dat wat lastig vind, kun je dat ook doen via rechts klikken en dan laag dupliceren. In dit geval heb ik hem dus gesleept.
 
Wat ik nu wil gaan doen is de onderste laag bewerken. Ik kan natuurlijk nu die kopie er onder slepen, maar ik kan ook gewoon de onderste laag selecteren door er op te klikken. Dat maakt niet zo heel veel uit want het is natuurlijk een exacte kopie van die andere laag. Wat je zelf het fijnste vind. Nu gaan we deze laag een stukje verkleinen. Dat gaan we net zoals je bij de Quickstart hebt geleerd met “cmd+T”, of “Ctrl+T” op de pc, doen. Dan krijg je een transformatie kader waarbij je gewoon in een hoek kunt gaan staan met je cursor en dan kunt gaan slepen. Als je daarbij geen knop ingedrukt houdt, maar het meteen zo doet, gaat hij natuurlijk uit verhouding schalen. Dus wat je wilt doen om dat te voorkomen is “Shift” ingedrukt houden zodat hij de verhoudingen behoudt. Dat kun je ook gewoon achteraf doen, wanneer je al geklikt hebt. Door gewoon shift in te drukken springt hij meteen naar de juiste verhoudingen. Je maakt hem een stukje kleiner en dan door te klikken en te slepen verplaats ik hem naar het gat toe. Zie je dat hij er al best wel goed onder staat? Nog even met Shift een stukje groter maken zodat hij helemaal het gat vult. Dan zie je dus dat je hem op de juiste positie hebt gezet en dat ie helemaal mooi gevuld is. Als je dan op “Enter” drukt past hij die transformatie toe.
 
Vanaf 10:00
Nu zie je al de eerste herhaling optreden. Wat ik nu wil doen is die schaduw na bootsen. Want zoals je misschien wel opvalt, is het niet helemaal realistisch. Want de schaduw van de hand zou er een beetje overheen moeten vallen en die ligt er nu een een soort van onder. Dus dat klopt niet helemaal. Ik wil je leren hoe je nou zoiets zou kunnen nabootsen. Dat gaan we doen met een aanpassingslaag. Die vind je hier onderin naast het masker en naast het mapje, daar tussen in. Daar kun je op klikken en dan krijg je dit menu, waar in je de “Curves” kunt vinden. Als je daar op klikt dan krijg je een aanpassings laag genaamd “Curve”. Daar kun je meteen een instelling doen.
 
Vaak leer ik je om met deze lijn een S-curve te maken om meer contrast te maken. Maar in dit geval wil ik alleen het licht wat dimmen. eigenlijk alleen de highlights. dat kun je doen door het vierkantje hier in de hoek te pakken en een stukje naar beneden te slepen. Wat je nu gaat doen is niet naar het vierkantje kijken, maar naar de foto hier links. Kijkt of de schaduw een beetje klopt op de plek van de planken. Dan wil je hem zo’n beetje net zo donker hebben als de schaduw op het papier. Je kunt ook de schaduw hieronder als referentiepunt nemen en kijken of die planken zo’n beetje dezelfde donkerheid hebben als die hierboven. Wanneer dat donker genoeg is kun je het vierkantje los laten en dan…
 
Door hier op het balkje te klikken kun je trouwens dit venster sluiten, dan kun je al die tabjes sluiten of weer tevoorschijn halen, dan heb je wat meer ruimte.
 
…Gaan we nu zorgen dat het effect alleen op de schaduw plek wordt toegepast. Dat doen we door eerst het masker, wat hier standaard bij zo’n aanpassingslaag aangehaakt zit, te vullen met zwart. Dan moet je eerst je achtergrond op zwart instellen. Dat kan door gewoon hier op deze twee vakjes te klikken of hier te klikken en dan hem op zwart te zetten. Dat is eigenlijk het enige wat je nodig hebt want je drukt dan op “Ctrl+Backspace”(PC) of “cmd+Backspace”(MAC). En dan zie je dus dat het hele masker zwart is ingevuld. Dat betekent dat het effect op geen plek toegepast is. Verder hoef je niet heel veel over maskers te begrijpen, behalve dat je met een penseeltje die op wit ingesteld staat, de voorgrond kleur, nu het effect weer tevoorschijn kunt halen.
 
Nu moet ik wel even een goed penseel pakken, want hij heeft nu een beetje een te harde rand. Dus dat doe ik hier, door de hardheid op nul in te stellen. En als ik nu hier schilder, dan kan ik die schaduw als het ware er in schilderen. Mocht ik dat effect weer een beetje willen weghalen als ik een beetje uitschiet, dan kan ik de voorgrondkleur en de achtergrondkleur omdraaien, en dan met zwart het vervolgens weer weg halen. Ik weet het, het is een beetje verwarrend omdat je dan denkt met wit te schilderen en dan wordt het juiste donkerder, maar hoe meer je met maskers werkt hoe beter je het door zult krijgen.
 
Dit onderdeel behandel ik ook in mijn cursus Bonte Beeldbewerking, daar gaan we heel uitgebreid op maskers in, dus als je daar in geïnteresseerd bent zou je dat eens kunnen bekijken.
 
Nu ik dit gedaan heb, zie ik dat hij toch vrij donker is geworden, die schaduw, dus ik heb het vierkantje een beetje teveel naar beneden gesleept. Geen probleem, ik kan hem weer terug halen door het vierkantje weer wat naar boven slepen, tot een punt dat ik het mooier vind. Bijvoorbeeld hier, zo. En dan zie ik dat ik de schaduw redelijk heb nagebootst en dan vind ik hem prima. Ik denk dat het niet gaat opvallen in het eindresultaat. Even de ‘voor’ en ‘na’ checken…. yes, ik vind hem goed.
 
Nu ga ik deze twee lagen samenvoegen. Vaak werk ik non-destructief en dan doe ik dit soort dingen niet, maar omdat we nu heel veel lagen gaan aanmaken doe ik dit in dit geval wel. Want het is best wel makkelijk weer te reproduceren, dus in dit geval kies ik er voor om gewoon even samen te voegen. Dat doe ik met “cmd+E”(mac), of “Ctrl+E”(PC). Dus ik heb alle twee de lagen geselecteerd en dan druk ik op die sneltoest “cmd+E”.
 
Wat ik nu ga doen is deze laag weer kopiëren, de onderste van de twee kopieën selecteren en dan vervolgens weer met “cmd+T”(MAC), of “Ctrl+T”(PC), deze laag te transformeren. Dus het geheel weer een beetje verkleinen en dan in het zelfde, maar kleinere kader, weer neer te zetten.
 
Vanaf 15:00
Dan let ik er natuurlijk op dat hij er een beetje op dezelfde manier in staat als zijn broer hier boven. Ik zorg ook dat de schaduw op dezelfde plek staat, want kijk, als ik hem te ver naar de linker kant zet dan zie je dat die schaduw niet klopt. Dus ik zet hem een stuk naar rechts toe en dan druk ik weer op “Enter” als ik tevreden ben. Zo nu hebben we al een derde kopie gemaakt, of een tweede kopie eigenlijk, maar drie keer het zelfde plaatje.
 
Wat we nu kunnen doen, omdat deze twee kloppen in de positie en met de schaduw, is ze tegelijk kopiëren en transformeren. Dit door ze beiden te selecteren. Dat doe je met “Ctrl”(PC), of “cmd”(MAC) ingedrukt. Dus als je de ene laag al hebt aangeklikt, houd je “Ctrl” (“cmd”) in en dan klik je vervolgens op de andere laag. Nu kun je deze beide lagen tegelijk slepen naar het nieuwe laag icoontje om ze te kopiëren. Dan zijn er twee kopieën bijgekomen. Nu zijn er dus 4 lagen met de schaduw er in gemonteerd. Je kun daar van dus weer de onderste twee lagen selecteren. Vervolgens kun je bij alle twee, terwijl je ze beiden hebt geselecteerd, op “cmd+T”(MAC), of “Ctrl+T”(PC) drukken. Zo kun je er twee tegelijk verkleinen en daar neerzetten.
 
Dit gaat natuurlijk zorgen dat je een heel stuk sneller kan werken. Op deze manier kun je ook de volgende vier weer kopiëren, die sleep je ook weer allemaal naar het nieuwe laag icoontje en dan heb je weer vier nieuwe kopieën onderaan staan die je vervolgens ook weer met “cmd+T”(MAC), of “Ctrl+T”(PC), kunt verkleinen. Die kun je dan ook weer in dat kader neerzetten en zo hoef je dus niet elke kopie apart te doen, maar kun je ze gewoon allemaal tegelijk in één keer daar neerzetten. Hoe meer je er hebt gemaakt hoe sneller het gaat.
 
Voor deze foto zijn we nu wel een beetje bij het einde gekomen want zoals je ziet, kun je het al niet meer zien. Ik zet hem nog even precies op zijn plek en het einde kun je in principe al niet meer zien. Misschien dat je nog een wit vlekje ziet van de transparantie. Daarvoor maken we nog wel eventjes een nieuwe laag aan. Die zetten we daar onder om dat gaatje op te vullen. Dus dan klik je op het nieuwe laag icoontje en dan krijg je een nieuwe laag. Die sleep ik dan helemaal naar onder en pak ik het penseel. Ik maak het penseel wat kleiner en dan kies ik een soort gemiddelde kleur van het hele plaatje, in dit geval neem ik gewoon de tafel als gemiddelde kleur. Nu schilder ik het hier gewoon in. Zo en dan heb je gewoon een laag met die kleuren en dan is het goed genoeg ingevuld zodat daar geen gat meer zit.
 
Als we uitzoomen dan zie je dat we heel veel kopieën hebben. En als je dan dus inzoomt krijg je ook een beetje een vreemd effect, ik vind dat altijd even grappig om te doen, ook het uitzoomen. Zo heb je al een volledig Droste Effect, maar eventueel zou je het effect nog kunnen uitbreiden. Ja, laten we dat doen. Ik selecteer nu even alle gekopieerde lagen en voeg ze samen door weer op “cmd+E”(MAC), of “Ctrl+E”(PC), te drukken. Wat ik nu doe is een nieuwe laag aan maken, die onder alle lagen slepen en die vullen met de kleur van het papier. Door dat er nu een ondergrondlaag is kan ik de laag daar boven, die met al die verschillende kopieën, op een mindere dekking zetten, bijvoorbeeld 75 procent. Dan zie je dus dat het toch net een beetje dat teken effect geeft omdat de papierkleur er een beetje doorschemert.
 
Als je nóg een stapje verder zou willen gaan, dan zou je eens kunnen kijken hoe je met filters, en dan met name filter galerie, zo’n laag nog wat schets effecten kan geven. Zodat het nog meer een tekening lijkt. En je zou ook het patroon van het papier en de vouw van het schrift er uit kunnen filteren en er overheen kunnen zetten. En eventueel het geheel ook nog een sfeer laag of een sfeer filter kunnen geven.
 
En zo heb je een super Droste Effect!
 
Ik hoop dat je het hebt kunnen volgen en dat je het nu kunt nadoen. Anders bekijk je het gerust nog een keer, want ik weet het, het zijn veel stappen en waarschijnlijk kun je het niet in één keer onthouden. Dus zorg dat je het minstens nog een keer terug ziet en nog belangrijker, ga het ook doen!
 
Ik wens je heel veel plezier met dit effect!
 
Photoshop Groet,
photoshop-onder-de-knie-pepijn-goorden-handtekening

Er zijn 2 Reacties op dit artikel

  1. Ron van der Poel zegt: (op april 9, 2015 om 6:01 pm)

    Whahoeeeee, Ik heb een prijs gewonnen.
    Echt Super blij mee.!!!
    Niet zomaar een, Nee een 1 op 1 sessie met de meester.
    Echt gaaf. Ik moet me eerst voorbereiden wat ik allemaal aan je wil vragen,maar daar kom ik zeker aan uit.
    Hartstikke bedankt hoor Pepijn en Luc.
    Groetjes Ron

    [Reply]

    Pepijn Goorden Reply:

    🙂

    [Reply]

Interessant artikel? Plaats een reactie!

(Je e-mail adres is niet zichtbaar voor anderen)